פרשה מרתקת על ברכות וקללות, על מילים ונבואות, ועל התפקיד שלנו, כאן ועכשיו. השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר, פרשת בלק. מוזמנים להצטרף, מוזמנים לשתף.
1. פרשת השבוע, פרשת בלק, היא הפרשה השביעית בספר במדבר. זו הפרשה שקוראים בארץ ישראל. בחוץ לארץ קוראים בשבת שתי פרקות: חוקת ו-בלק.
2. פרשת בלק מתארת את המלך בלק, שמבקש לקלל את עם ישראל ולשם כך פונה אל הנביא בלעם. שימו לב למנגנון, שמאפיין אויבים שלנו עד היום: הוא לא רוצה לבנות ולהצליח ולהתקדם, הוא רוצה קודם כל להרוס לאחרים, לפגוע, לקלקל את המסע של עם ישראל.
3. בלעם מצטרף למשימה אבל כשהוא רואה את העם, יוצאות מפיו רק ברכות. הברכות האלה הפכו לפסוקים מפורסמים. למשל: "הֶן עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא". או: "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל".
4. שלוש פעמים בלק לוקח את בלעם למקומות שונים כדי לקלל, ושוב ושוב הוא לא מצליח להוציא מפיו מילים רעות. הוא מנבא על העבר, הווה והעתיד של העם, על העוצמה, הברכה, השלום, האמונה והברית הנצחית בינינו לבין אלוקים. אבל בסוף הפרשה, מתוארים חטאים של חלק מעם ישראל עם בנות מדיין, ופורצת בעם מגיפה. הברכות לבדן לא מספיקות, צריך גם שיפור ותיקון עצמי.
5. ולכן בהפטרה שקוראים אחרי הפרשה, מופיע משפט יפה ומפורסם של הנביא מיכה: "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ". אתה רוצה לדעת מה טוב? מה נדרש ממך? הנה: לעשות משפט, לאהוב חסד ולפעול מתוך צניעות. המחמאות של בלעם הרשע שונות לגמרי מדברי הנבואה של הנביא מיכה, שרוצה באמת בתיקון המצב של העם.
שבת שלום.